Creation: Free Design

Column

barry

Trends - Tijdens de nieuwjaarreceptie noemde ik trends die op dit moment belangrijk zijn om als ondernemer rekening mee te houden. Er zijn er uiteraard meer, zoals vergrijzing en vereenzaming, dus onderstaande is slechts een greep uit de vele trends, maar misschien wel met oplossingen voor deze twee?

Realtime revolutie - Alles is altijd en overal online en up-to-date. Van je website en je wasmachine tot aan je tandenborstel: alles is ‘connected’ en ‘nu’.

Duurzaamheid, circulaire economie, MVO - Denk aan electrificering van ongeveer alles wat een motor heeft en de verwachting van je klanten om verantwoord zaken te doen. Circulair bouwen is de standaard aan het worden.

Storytelling - Consumenten willen beleving en maatwerk. Marketing is belangrijker dan ooit, elk product of dienst heeft een verhaal nodig.

Business blurring - De grenzen tussen sectoren vervagen. De bakker verkoopt ook Turkse pizza’s, de AppleStore is ook opleidingscentrum. Specialisatie versus uitbreiding op andere terreinen.

Abonnementisering - Hoge facturen sturen kan werken, maar heel veel kleintjes ook. Kleine bedragen, hoge volumes en klantbinding... Misschien tijd om je businessmodel aan te passen?

Hyperlokaal - Er wordt weliswaar besteld bij Alibaba, maar de basisbehoeften worden steeds lokaler gekocht. De focus gaat van internationaal naar hyperlokaal. Ook verwachten je klanten dat ze aangesproken worden in hun eigen taal, dialect of met lokale voorbeelden. Dus ook al verkoop je over de hele wereld, je moet communiceren op hyperlokaal niveau.

Robotisering - Niet alleen automatisering in hardware, maar ook in software. Nu is er een tekort op de arbeidsmarkt, maar is dat over 5 jaar nog zo?

Platformeconomie - Het leveren van diensten en goederen via digitale platforms, zoals Airbnb, Uber, Facebook,
AliBaba, Bol.com en andere nieuwe vormen van concurrentie en kansen.

Wat is ondernemen toch leuk!

Martijn Koek