Creation: Free Design

Column

(On)werkelijk

Martijn

In mijn continue zoektocht naar nieuwe gadgets en mogelijkheden stuit ik steeds meer op zaken die  anders zijn dan de werkelijkheid. Dat is op zich niets nieuws - de eerste virtuele wereld werd in 2003 al gelanceerd - maar het zet zich door in steeds meer onderdelen van mijn werk én mijn persoonlijke leven. Toen Microsoft de smartbril Hololens presenteerde, was ik heel benieuwd wat dat zou gaan brengen. Na het stoppen van het Google Glass-project in 2015 was ik sceptisch over dergelijke ‘slimme brillen’. Ik zie het ondertussen als een tussenstation, een aanjager of inspirator om verder te denken dan alleen de techniek. De mens is van nature niet zo snel in het accepteren van nieuwe technieken, maar er zijn onverwachte toepassingen die heel nuttig blijken te zijn.

Een van die toepassingen is ‘Augmented Reality’, ofwel ‘toegevoegde realiteit’. En met ingang van iOS 11 maakt Apple het voor ontwikkelaars nog veel makkelijker om dit in hun apps in te bouwen. Dankzij het nieuwe platform ARKit kunnen appmakers gebruikmaken van Apple’s hulpmiddelen voor augmented reality. Dan zal dat in een stroomversnelling raken. We zijn al een beetje gewend aan Pokémon en Snapchat, maar wat we straks allemaal nog gaan krijgen, ontstijgt het leukepeuken. Alles waarvan je je nu afvraagt hoe het er bij jou uitziet als je het koopt, kun je dan van tevoren bekijken door de camera van je eigen telefoon. Iets opmeten? Pak je telefoon met de meetapp en die vertelt je precies hoe lang iets is via het AR-meetlint. Je koter een verhaaltje voorlezen in bed? Nee joh, gewoon een kort theaterstukje in haar eigen kamer via de telefoon. Augmented Reality wordt even belangrijk als de smartphone zelf. En Artificial Intelligence...  wordt even belangrijk als stroom. Maar dat komt een andere keer.

Martijn Koek
Beeldr