Creation: Free Design

Column

De website is niet meer….

Martijn

Het doet wel een beetje pijn… ik begon in 1995 met het bouwen van mijn eerste website en nu houdt het op. Twee jaar geleden alweer, bracht ik in ons team in dat we over vijf jaar geen websites meer zouden bouwen. Het gaat nog sneller dan ik had gedacht, want de website is niet meer… zo belangrijk als vroeger.  Natuurlijk verdwijnt hij niet helemaal. De website is inmiddels een volwaardig onderdeel van het marketingplan geworden. Maar waar het voorheen als allerbelangrijkste onderdeel werd gezien, is die hiërarchische toppositie veranderd. Anno 2017 staat de website (gelukkig) op hetzelfde niveau als drukwerk, sociale media, Direct Mailing, autobestickering, e-mail, nieuwsbrieven, giveaways, netwerken en bijvoorbeeld ook video.

We zien steeds vaker dat er beter wordt nagedacht over marketing. Een keer goed opschrijven wat er aan basismateriaal is en wat er campagnematig ingezet wordt, is enorm verhelderend. Vaak is dit de aanleiding om te focussen op het merk, ontwerp en interactie, in plaats van op de losstaande promotiemiddelen. Even een stap terug doen en van een afstandje naar de eigen organisatie kijken, levert nieuwe inzichten op voor de marketingstrategie. De keuze voor communicatiemiddelen wordt dan makkelijker. Toch maar de focus op video in plaats van de website? De bestaande klanten eens in de watten leggen, in plaats van steeds maar ‘new business’ zoeken? Gelukkig heb ik me niet alleen beziggehouden met websites. Ik ben ondertussen (ook) ondergedompeld in de Virtual Reality, 360-video en drones. De marketingwaarde van dit soort nieuwe technieken is enorm. Kortom: ik heb leuk werk :-)

Martijn Koek
Beeldr